Inklusion af sensitive børn i skoler og daginstitutioner
– med mindfulness og anerkendende spejling
Der er de senere år kommet mere fokus på de særligt sensitive børns behov i skolen og i daginstitutionen. Flere forældre er begyndt at efterspørge lærere og pædagoger, som har viden om og forståelse for disse børn.
Nervesystemet optager og bearbejder flere stimuli. Forskeren Elaine Aron har fundet ud af, at ca. 20 % af befolkningen har det medfødte karaktertræk HSP, også kaldet særligt sensitiv. Det betyder, at nervesystemet optager og bearbejder mange flere stimuli end normalt, hvilket gør, at børnene hurtigere når et lukningspunkt, hvor de ikke kan rumme mere. De kan være sensitive på flere forskellige måder i forhold til lyde, lugte, skræmmende billeder/film, tøj, der kradser, dårlig stemning, konflikter, andres følelser, skæld ud osv. Børnene kan både være indadvendte og udadvendte. Dette er naturligvis en del af indholdet på mit kursus: Inklusion af sensitive børn i skoler og daginstitutioner.
Behov for miljø præget af struktur, forudsigelighed og ro
De sensitive børn har i høj grad brug for voksne, der er indfølende og stabile og et miljø, som er præget af struktur, forudsigelighed, god stemning og tid til fordybelse og ro. Når disse rammer er til stede, kan børn med dette karaktertræk være en ressource i undervisningen/institutionen.
Når rammerne ikke er tilstede, kan de sensitive børn opleves som en stor udfordring i kraft af uro, eksplosiv vrede, manglende koncentration og indføling samt generel mistrivsel og/eller indelukkethed.
Mindfulness og anerkendende spejling støtter de sensitive børn
På kurset “Inklusion af sensitive børn i skoler og daginstitutioner” vil man få viden om, hvad der kendetegner det særligt sensitive barn, og hvordan man spotter disse børn i skolen/institutionen. Man vil få redskaber til, hvordan man støtter børnene bedst, så karaktertrækkets positive ressourcer i højere grad kan udfolde sig og børnenes selvværd og trivsel styrkes. Metoderne mindfulness og spejling præsenteres.